moi meme

moi meme

Sunday, October 11, 2020

יתרון המיעוט וסיבות למקוריותו

 

הרבה פעמים אני נמשך אחרי הכאוטיות בהתנהלות של חבורות הצעירים אשר מנסה למשוך תשומת לב ומתפרעת במקרים רבים בציבור. מבחינת ההסתכלות (ויזואלית והתנהגותית) ניתן לראותם כמיעוט, ובתור מיעוט המנתק את עצמו מהרוב, מרשה לעצמו לבעוט בחוקים ובמוסכמות של הרוב ובכך ליצור את הניגוד שבאופן פרדוקסלי היו מעדיפים שלא יהיה קיים. הניגוד שמבליט אותם בתוך הרוב למרות היותם מיעוט, ההתרסה שמפנה אליהם את האנטגוניזם של הרוב אך לעומת זאת מבטלת את ביטולו של המיעוט.

בנוקטו צעדים הפוכים לייצוגיות ולפרקטיקה המקובלות של הרוב,  המיעוט מופיע כנגטיב ופיתוחו גם כמנוגד לרוב. נגטיב במובן של הבלטת ההיפום והשוני בין הרוב למיעוט (לבן – שחור, משכיל – בור , מבוסס – עני,  נוצרי – מוסלמי, נוצרי – יהודי  ). בתור אחד שזכויותיו נשללות ממנו אפריורי הוא מרשה לעצמו בסוג של ייאוש והתרסה שבאים גם לעודד את האגו הנמוך שבו להיות שונה, לבעוט בחוקי הרוב ובכך להשיג לעצמו נקודות זכות המבליטות אותו, זמנית, על פני הרוב. מאותו מקום הוא גם משתמש בכוונה בשפה ובהתנהגות וולגרית (שהרוב מטעמיו אינו מרשה להשתמש בה אלא כשהוא יוצא מגדרו (ואז הוא כן מרשה לעצמו 😊) על מנת לבטל את ייתרון הרוב המשתמש בשפה המקורבת לשפת החוק על מנת להשליט את רצונו (כאילו דמוקרטי) ולהגדיר מצבים  לפי רצונו ולפי השקפת עולמו, כי מול השפה וההתנהגות הוולגרית הרוב בדרך כלל נסוג. מיעוט המשתמש בשפה המיוחדת לו משיג יתרון בהבנה המשותפת לעצמו המנטרלת את הרוב מהשפעה.

בהיותו מיעוט הוא מרשה לעצמו התנהגות כאוטית, כזאת המהווה היפוך להתנהגות הרוב, שיציבותו ולכן גם התנהלותו, התלויה בקיום המוסכמות והחוקים של הרוב אך גם במילים אחרות "ללכת בתלם". בהיותו כזה המיעוט מרשה לעצמו חוקים אחרים ולפעמים חוקים חדשים שלא תלויים בקודמים להם, שכן זו אחת מהפריווילגיות של המיעוט שהוא לא חייב להיות מגובש שכן הוא מגובש מעצם היותו מוקף ברוב, כלומר הגיבוש שלו לא נובע מהפנים כפי שאצל הרוב, אלא נובע מהלחץ החיצוני עליו הנוטה להשאיר אותו מאוחד בצורה מסוימת, כלומר משאיר אותו מקובץ כמו בהשאלה כפי שעדר כבשים מקובץ בגלל כלב רועים שהוא מייצג את הדחייה והלחץ שמפעיל הרוב על המיעוט. התנהגות  השונה במהותה ובחוקיה הפנימיים מהתנהגות הרוב, נוסדת פעמים רבות לא בגלל שהמיעוט נחות לעומת הרוב בהתפתחותו אלא כאמצעי לגידור ולבידול המיעוט (זרמים פנימה והחוצה) לעומת הרוב, ההתנהגות והחוקים הפנימיים השונים שומרים על המיעוט מפני סחיפה והתמזגות ברוב  מכיוון שהסתכלות שלילית על המיעוט היא די בהכרח הסתכלות של הרוב. אין התנהגות המיעוט שפיטה באופן אובייקטיבי, כי האובייקטיבי הוא המסתכל מחוץ לשני המעגלים מעגל הרוב ומעגל המיעוט. בהיותו חופשי או משוחרר או בור מול המוסכמות והחוקים של הרוב, המיעוט יכול לאמץ לעצמו דרכים והתנהגויות ויצירתיות אחרים (או מקוריים) שכן הם אינם נובעים משום אוטוריטה  לא תרבותית ולא התנהגותית. בתור שכאלה יש נטייה לדרכים המובעות בתוך המיעוט להיות כאוטיים כי הם נובעים גם מההתנהגות האנטי-מז'ורית וגם מהעדר בסיס מסורת ואוטוריטה מחייבת וכופה. המעוט מתריס כלפי הרוב בהתעלמות במפגיע ממה שהרוב יכול להציע מתרבותו, ובחיפוש והשאלת מוטיבים השייכים לתרבות אחרת או למיעוטים אחרים. כלומר הם יכולים לנתב את עצמם לשתי דרכים עיקריות חיקוי של תרבות/מיעוט מרוחק, ו/או יצירת דברים חדשים שאינם נשענים על מסורות או אוטוריטות קיימות והקשבה למתרחש באוויר או למתרחש בטבע סביבם. הם חופשים מהמוסכמות והחוקים המחייבים והם יונקים את דרכיהם החדשות מהקליטה שלהם של החלל סביבם. והחלל סביבם תמיד מדבר, תמיד אינו ואקום. החלל תמיד מעביר את הכוחות הפועלים סביבנו.  ובמיעוט , עקב הינתקות מהרוב וחוסר הקשירות לרוב והיותו בחלל משפיע הסוכך מעצם טבעו על אלו הנמצאים סביבות ולכן הרבה פעמים מנתק  אותם מדברים רבים, מהשפעת  חזקות של טבע, מהקשבה לנעשה בתוכם ובתוך זולתם, כלומר יש זרמים חזקים בתוך הרוב שסוחף איתו את העדר.  אצל המיעוט  עקב שחרורו מכבלים חיצוניים הוא מושפע מגורמים לא מלאכותיים כמו הטבע סביב, עונות השנה, אירועים חזקים בסביבתו. יש למעוט אפשרות טבע שיכול לקחת כל אחד מהם לכיוון אחר או לחזק כיוון משותף אך כיוון לא מחייב לפעולות לא סדירות לא קשורות לא בהגיון של הרוב. פעולות אלו יכולות להיות כאוטיות כי לכאורה אין בהם הגיון הם אינן נובעות מהעבר אלא מתפרצות של כוחות עכשויים שאולי אינם ערים להם בדיוק אך סוחפים אותם.

כלומר יש איזה ייתרון אובייקטיבי ראשוני במיעוט, הייתרון שאינו תלוי ברוב לפחות בכיוון שהוא לוקח לעצמו לא הכיוון שהוא נאלץ לעשות אם הוא תלוי ברוב.  הייתרון נובע גם מהתעלמות הנוחה של הרוב מהמיעוט, לרוב נוח להתעלם או לא לשים לב או לא להתערבב עם המיעוט  ולכן הוא יכול לנסות לכפות את חוקיו על המיעוט אך בגלל שאין לו צורך לכפות אותם בכוח אם הוא בטוח בכוחו. המיעוט נשאר ללא לחץ.

זאת אחת מהסיבות של "היזהרו בבני עניים שמהם תצא תורה", כלומר היצירתיות הנובעת מאי כבילות למגבלות נותנת חופש ליצירה אוטנטית ומקורית, ניתן לראות את זה בהרבה קבוצות של מיעוטים, אם היהודים בגולה, או השחורים בארצות הברית שהרבה מהתרבות המקורית של ארצות הברית הגיעה מהם.

הנכון שהמיעוט אינו משוחרר לגמרי מכבלים, גם אצלו יש מושגים ויש לו את הביטויים שכבלים אלו מגבילים. אך מספרם של אלו בטל בשישים.

 

האפשרות שהצופה בקבוצת מיעוט מרגיש שייכות לקבוצה זו למרות היותו מזוהה עם קבוצת הרוב. וזה מביא אותנו להסתכלות פנימית ואי הכחשת הרגשת המיעוט לעומת הרגשת הרוב השוררת בדרך כלל בחיים של חבר מקבוצת הרב. הרגשת המיעוט נגרמת על ידי הרגשה מנוגדת לדעה הרווחת ברוב. היחיד ברוב יכול להרגיש בתוכו מיעוט כאשר עולה בתוכו הרגשה המנוגדת להרגשה הנחשבת לתקינה בתוך הרוב. הרגשת המיעוט הזאת נתמכת על ידי הרגשת האינדיבידואליות השוררת בבן אנוש בן זמננו  הרגשת המיעוט יכולה להיגרם מאינדיבידואליות הבאה לתודעתו הערה של האדם או הבאה לידי הכרה בצורה תת מודעה, על כל פנים היא שם. היא קיימת בן אם האדם ער לכך או לא. הרגשת המיעוט נפגשת עם הרגשת האינדיבידואלית או נוצרת ממנה, אחת היא בעצם. כי המיעוט נמצא בתוך כל אחד אולי זה מבהיר את הכמיהה הכפולה והמפצלת באדם להיות חלק מרוב, שהקבוצה אליה שייך תהייה הרוב מצד אחד, ומצד שני כמיהה לחופש מהרוב, לחופש של להיות מיעוט, שונה ובכך להרגיש את עצמו כיישות עצמאית, בעלת ערך משל עצמה.

 

ועוד מחשבה קטנה:

המקרים הניצבים מול עיננו הם המיעוטים הגלויים המוגדרים משכבר. הם המהגרים החדשים, הם העם הקטן הגר בתוכנו ועוד דוגמאות רבות מספור. אך יש גם מיעוטים שאינם בולטים ואולי גם משתדלים לא להבליט את עצמם, כמו האלפיון העליון, כמו שופטי בית המשפט העליון כמו הטייקונים, האוליגרכים הבונים החופשים ועוד. מיעוטים אלו (שיכולים להיות גם אליטיסטים) אינם מבליטים עצמם כמיעוט אך מבליטים את ייחודם. הם אינם חשים מיעוט אך לפי כמה פרמטרים אינם יכולים להימלט מלהיות מיעוט.

ככל שמרחיבים את זוית ההסתכלות דומה שלאן שמסתכלים מוצאים מיעוט וככל שמוצאים יותר קבוצות מיעוט כך מצטמצמת גדולתו של הרוב. דומה שבמקום רוב, היום יותר מתמיד, אתה מוצא שהוא, הרוב, מורכב מפסיפס של מיעוטים. אולי בדומה לישראל לפני עצמאותה בה גרו שני מיעוטים הערבי והיהודי. דומה שהיום יותר מתמיד, מרגישים בארץ שלנו ערב רב של מיעוטים ,

מיעוט הלוקח את כוחו מרוב מרוחק, משייך את עצמו אליו, שוזר רקמות משותפות ואז מציג את עצמו כנציג הרוב, למרות מיעוטו.

No comments:

Post a Comment